— Arbejdsmarked, Handicap og ældre, Sundhed og psykiatri, Velfærd

Enhedslisten: Regeringens ældreudspil skaber et A- og et B-hold

SVM-regeringens ældrereform rammer pilskævt både geografisk og socialt, og den løser langt fra den massive mangel på personale i ældreplejen.

Pelle Dragsted, politisk ordfører i Enhedslisten, udtaler:

• Med det her udspil tager regeringen endnu et stort skridt i retning af at dele vores ældre op i et A- og et B-hold. Dem, der har penge på kistebunden, kan købe sig til særbehandling i ældreplejen, mens dem uden penge vil få en mere og mere skrabet model. Jeg synes mildest talt, det er udansk.
  • Udspillet kommer især til at gavne de ældre, der bor i landets rigeste kommuner, mens de svageste ældre, der bor i de fattigere kommuner, kommer til at betale prisen. Det rammer pilskævt, og i Enhedslisten vil vi en helt anden vej. Vi mener, at alle har ret til en tryg og værdig alderdom – uanset størrelsen på ens opsparing.

Runa Friis Hansen, ældreordfører i Enhedslisten, udtaler:

• Ældreområdet har i mere end et årti været ramt af nedskæringer og besparelser. I nærmest samtlige kommuner bliver der skåret i hjemmehjælpstimerne, mens der fortsat bliver flere og flere ældre med behov for hjælp. Det er regeringen ikke i nærheden af at rette op på med det her udspil.
  • Jeg har indtil for nylig selv arbejdet på et plejehjem i Nordjylland. Derfor ved jeg, at hvis vi for alvor skal løse den massive mangel på medarbejdere i ældreplejen, kræver det, at vi sikrer ligeløn, ordentlige arbejdsvilkår og et reelt lønløft til de ansatte. Der er brug for, at vi begynder at anerkende værdien af omsorgsarbejde i vores velfærd.