— Socialpolitik

Satspartierne burde skamme sig over at prale af øget ulighed

Partierne bag satspuljeforliget har i dag indgået årets aftale om fordeling af satspuljemidlerne. Enhedslistens socialordfører Rasmus Vestergaard Madsen, synes, at det er pinligt at se partierne bag puljen prale af de gode sociale indsatser, når finansieringen kommer fra nogle af dem, der har allermindst. Finansieringen af satspuljen øger uligheden, og derfor vil Enhedslisten have partierne i rød blok til at opsige forliget før næste folketingsvalg.

Rasmus Vestergaard Madsen, Enhedslistens socialordfører, siger:

• Satspuljen er dybt asocialt finansieret. Det er en uholdbar og usikker finansiering for de mange vigtige sociale indsatser. Og for at gøre ondt værre, så bliver satspuljemidlerne brugt til at kompensere for kommunernes stramme økonomiske budgetter. Det er ufatteligt, at de andre partier i oppositionen vil være med til at øge uligheden i samfundet år efter år.
  • Det er pinefuldt at se alle partierne stå og prale af satspuljeaftalen – uden at fortælle, at finansieringen kommer fra syge og arbejdsløse. Pengene til de sociale indsatser kommer fra nogle af de mennesker, der har det allersværest. Og partierne burde ikke prale men tværtimod skamme sig over at skære i overførselsindkomsterne for at se gavmilde ud, når de står og uddeler gaver til sociale indsatser.
  • Den historisk store millionsvindel med satspuljemidlerne viser tydeligt, at systemet er helt forkert skruet sammen. I mange år har rigsrevisionen advaret om problemer med administrationen af puljen. Det er ærgerligt, at der skal en svindelskandale til, før partierne strammer op. Nu iværksætter de så en whistleblowerordning, og det er fint nok. Men det løser bare ikke problemet.

Enhedslisten vil:

• Lave firårige handlingsplaner for socialpolitikken
  • Gennemgå satspuljen og sætter faste bevillinger på finansloven
  • Oprette en ny socialpulje finansieret på finansloven, som skal lave udviklende socialt arbejde