— Enhedslisten, Skat og finans, Socialpolitik, Velfærd

Enhedslisten vil indføre skat på el-spekulanter og sætte folkepensionen op

De seneste års energi- og inflationskrise har været ekstraordinært hårde for almindelige danskere og folk på overførselsindkomster. Samtidig har særligt én sektor spundet guld på krisen – nemlig energimellemhandlere.

I 2022 tjente de 54,5 milliarder kroner på energikrisen. Det er 17 gange mere end deres normale overskud. For nogle selskaber er der tale om helt op til 50 gange mere end det overskud, de havde årene før.

Det er helt urimeligt, at el-spekulanter skal tjene milliarder på stigende energipriser og på helt almindelige menneskers økonomiske ulykke. Derfor vil Enhedslisten indføre en ekstra skat på de enorme profitter og lade pengene komme folkepensionister og andre på offentlige ydelser til gode.

16 milliarder til klimaet og inflationsramte danskere

Helt konkret skal energispekulanterne omfattes af det såkaldte solidaritetsbidrag, som regeringen allerede har pålagt olieselskaber, der opererer i Danmark. Det indebærer, at den del af overskuddet fra 2022, der overstiger 20 pct. af det normale overskud, bliver beskattet med en særskat på 33 pct.

Det vil anslået indbringe fælleskassen 16,5 milliarder kr., som Enhedslisten vil bruge på klimaomstilling og på at hjælpe de danskere, der er hårdest ramt af inflationen.

Selvom energikrisen og inflationen det seneste år har gjort det meget dyrere at være dansker, så er folkepensionen og andre forsørgelsesydelser på ingen måde fulgt med. Det skyldes, at de reguleres med to års forsinkelse i forhold til lønudviklingen. Det har skabt et voldsomt efterslæb, der presser dem, som i forvejen har mindst at leve for.

Enhedslisten vil derfor fjerne efterslæbet og fremrykke reguleringen af folkepensionen og andre ydelser, ved at forhøje dem med 5 pct. ekstra i 2024.

På den måde får en enlig folkepensionist med ret til fuldt pensionstillæg og ældrecheck i alt 5.050 kr. ekstra efter skat i 2024.

Resten af indtægterne fra den særlige beskatning af el-spekulanterne vil Enhedslisten bruge på en solidarisk klimaomstillingsfond. Fonden skal bidrage til, at nødvendige grønne tiltag ikke rammer socialt skævt. Fonden vil bl.a. omfatte tilskud til at gøre sig fri af fossile brændstoffer og tilskud til kollektiv transport.

Læs vores udspil her

Enhedslistens politiske ordfører Pelle Dragsted siger forud for partiets sommergruppemøde:

• Mange folke- og førtidspensionister er hårdt presset af stigende priser, og helt almindelige mennesker må spare på basale ting, såsom medicin. Imens har el-spekulanterne spundet guld på energikrisen. Det er ikke fair.
  • Enhedslisten mener, at el-spekulanterne, der på bare et år har tjent over 50 milliarder på at spekulere i energikrisen, skal bidrage mere til de danskere, der er blevet hårdest ramt af den selvsamme krise og de højere priser. Regeringen har allerede indført en ekstra skat på olieselskabernes superprofitter. Vi foreslår at pålægge el-spekulanterne den samme skat fra 2022 og føre pengene tilbage til danskerne.
  • Vi vil her og nu give en markant økonomisk håndsrækning til folkepensionisterne og andre, der har meget lidt at leve for. For imens alt for mange politikere taler om, at inflationskrisen er ovre, så gør de høje priser i supermarkederne stadig virkelig ondt på økonomien i mange danske hjem.