— EU

Flertal i Folketinget vil presse regeringen til at stramme kontrollen med skruppelløse vognmænd

Efter afsløringerne af umenneskelige forhold for filippinske lastbilchauffører har Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, samlet et flertal for at pålægge regeringen at sætte en stopper for den uværdige behandling af udenlandske chauffører i EU.

I dag klokken 13 er der en hasteforespørgsel i folketinget, hvor et flertal uden om regeringen præsenterer en vedtagelsestekst, der pålægger regeringen at forstærke myndighedskontrollen med landevejstransporten. Samtidig pålægges regeringen i EU-forhandlinger at lægge afgørende vægt på danske løn- og arbejdsforhold i forbindelse med både tredjelandskørsel til Danmark, samt cabotage- og kombitransporter i Danmark.

Bag vedtagelsesteksten står Enhedslisten, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og SF.

Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, siger:

– Vi bliver nødt til at sætte en stopper for skruppelløse vognmænd, der udnytter udenlandske chauffører som billig arbejdskraft. 200 filippinere har arbejdet for en dansk vognmand til 15 kroner i timen, mens de samtidig har levet under kummerlige forhold. Det er social dumping, så det basker, og hører simpelthen ingen steder hjemme. Derfor er jeg glad for, at vi er et flertal, der sætter foden ned og siger stop.

– Regeringen og EU har i årevis ladet problemet med social dumping i transportbranchen vokse og vokse. Men det skal være slut. Nu er vi et flertal i folketinget uden om regeringen, der siger, at det her går simpelthen ikke længere. Nu må vi for alvor skrue bissen på. Både når regeringen skal forhandle på Danmarks vegne i EU, og med en strammere kontrol af de skruppelløse vognmænd.

Vedtagelsestekst
I EU-forhandlinger skal regeringen lægge afgørende vægt på danske løn- og arbejdsforhold ifm. tredjelandskørsel til, samt cabotage- og kombitransporter i Danmark. Målet er styret, ikke fri bevægelighed!

Regeringen skal sikre:
• Øget kontrol på veje, rastepladser, i terminal- og havneområder
• Kontrol af ulovlige chauffør-ugehvil
• Håndhævelse af EU’s eksisterende udstationeringsregler for chauffører