— Landbrug

DF løber fra aftale om bedre dyrevelfærd for grise

Dansk Folkeparti har i dag indgået en aftale med regeringen om kontrol af lastbiltransporterne af grise, der langt fra opfylder behovet for kontrol. Enhedslistens dyrevelfærdsordfører, Rasmus Vestergaard Madsen er dybt forarget over, at DF er gået med til ministerens aftale, for Enhedslisten, DF og Socialdemokratiet stod ellers klar i sidste uge til at bruge et flertal uden om regeringen for at sikre kontrol med alle svinetransporter ud af Danmark.

Dyrevelfærdsordfører i Enhedslisten, Rasmus Vestergaard Madsen udtaler:

– Det her er en svinestreg af de helt store. Endnu en gang viser det sig, at DF vælger at sætte landbrugsinteresser over dyrevelfærd. DF’s dyrevelfærdsordfører, Karina Due havde ellers selv sat sig i spidsen for et flertal uden om regeringen, som krævede, at der blev indført 100% kontrol af grisetransporter ud af landet. Da det kom til stykket, faldt hun alligevel til patten og åd regeringens papirstynde aftale.

– Jeg står måbende tilbage og undrer mig over DF’s kovending. Tidligere på ugen var vi enige om, at vi sammen med DF og Socialdemokratiet ikke ville acceptere mindre end 100 pct. kontrol af transporterne. Takket været DF kan vi nu se frem til, at færre end 10 pct. af transporterne skal kontrolleres. Det er dybt bekymrende, for vi har set, at der i 25 pct. af svinetransporterne presses flere grise ind, end der er plads til.

– Med den her aftale vil der ikke ske nogen mærkbare forbedringer af dyrevelfærden på de lange grisetransporter. Og erhvervet holdes fuldstændig fri, selvom de selvfølgelig skal tage deres del af ansvaret og regning, når de sender grise ud på meget lange transporter gennem Europa. Regningen ender nu hos skatteborgerne og med at tage penge fra en pulje, som skulle støtte dyrevelfærdsorganisationer.