— Sundhed og psykiatri

Sundhedsreformen er endnu en ulighedsreform

Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper, kalder Løkkes sundhedsreform for endnu en ulighedsreform. Enhedslisten frygter, at det vil lamme sygehusene i mange år og betyde, at endnu flere ansatte siger op, og at en strøm af ressourcestærke patienter vil blive skubbet over på privathospitalerne.

Pernille Skipper siger:

• Det sidste i verden vores sygehuse har brug for, er flere lange møder og diskussioner om beslutningsgange og omstruktureringer. De ansatte har brug for flere kollegaer og mere tillid, så de kan tage sig ordentligt af patienter og pårørende. Jeg frygter virkelig, at det her vil lamme vores sygehuse i årevis, og at det vil ramme patienterne rigtig hårdt.
  • Det her er grundlæggende endnu en ulighedsreform i rækken. Hvis man lammer det offentlige sygehusvæsen, vil flere ressourcestærke gå til privathospitaler. Alle dem, der ikke har pengene til det, vil blive efterladt tilbage. Samtidig vil Løkke sende tusindvis af patienter ud i kommunerne, som i forvejen er pressede. Det vil ramme de svageste patienter – de ældre og kronikerne – og det vil ramme hårdest i de mindste kommuner.
  • I årevis har nedskæringerne ramt hårdt. Vi har alle hørt og oplevet, hvordan patienter ligger på gangene, de ældre sendes for hurtigt hjem og at pårørende ved, hvad der foregår. Det er da på månen at tro, at det skulle blive bedre ved at sende sygehusene gennem en kæmpe reform. Det vil kun trække endnu flere ressourcer væk.