— Arbejdsmarked

Minister i samråd om tvangsarbejde og menneskehandel

Enhedslistens Finn Sørensen er oprørt over Fagbladets afsløringer af, at det ikke lykkes at straffe bagmænd for tvangsarbejde og menneskehandel. Ministeren skal i samråd, og der skal løsninger på bordet.

Enhedslistens arbejdsmarkedsordfører Finn Sørensen siger:

• En stor tak til 3F for at afdække den grænseløse grådighed og kynisme, der præger dele af byggebranchen. Vi har længe vidst, at tvangsarbejde og menneskehandel finder sted. Der er mange eksempler, men bagmændene går fri. Vi må gå langt mere effektivt til værks fra myndighedernes og folketingets side.
  • Jeg kalder ministeren i samråd. Han skal redegøre for, hvorfor vi ikke kan få bagmændene dømt, og komme med bud på, hvordan vi strammer loven, så vi får stoppet denne grove udnyttelse af udenlandske arbejdere. Han skal også komme med bud på, hvordan vi kan styrke myndighedsindsatsen og skærpe straffene.
  • Enhedslisten har længe krævet kædeansvar for hovedentreprenøren. Ingen skal kunne tørre ansvaret af, og sige ”det kendte vi ikke noget til, vi kan ikke gøre for det”. Kædeansvar og faren for hårde straffe vil skille fårene fra bukkene, så ingen hovedentreprenører og bygherrer tør benytte sig af den slags underentreprenører. Og så skal vi styrke kontrolindsatsen med flere midler til arbejdstilsyn, skat og politi.

Se Fagbladets artikel her.