Regeringen og Dansk Folkeparti svigter klimaet og den kollektive trafik

Regeringens infrastrukturudspil på over 100 mia. kr. fokuserer næsten udelukkende på motorvejsasfalt. Samtidig løber Dansk Folkeparti fra aftalen om Togfonden og er med til at udsulte den kollektive trafik i yderområderne, mener Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested.

Henning Hyllested udtaler:

• Det er beskæmmende at se, hvordan Dansk Folkeparti løber fra aftalen om Togfonden. Man må bare sige, at Dansk Folkeparti ikke er til at stole på. Heldigvis tyder meningsmålingerne på, at der efter et valg er et solidt flertal bag Togfonden.
  • Dansk Folkeparti taler meget om, at landet skal hænge bedre sammen, men med den her plan er Dansk Folkeparti med til at udsulte den kollektive trafik i yderområderne ved at tage penge fra de regionale jernbaner. Det rammer alle, der bor uden for de store byer, hårdt.
  • Det grønne slips er i den grad falmet. I en tid, hvor der er brug for at få flyttet flere over i den kollektive trafik for klimaets skyld, har regeringen har fået motorvejsasfalt på hjernen. Dette udspil er et udspil for landets bilister, og regeringen har ikke det mindste fokus på at skabe en infrastruktur, der understøtter bæredygtig transport.
  • Hvis det stod til Enhedslisten, havde vi hellere investeret massivt i cykler, busser og jernbaner. At blive ved med at bygge og udvide veje har helt og aldeles intet perspektiv, for efter få år vil de selvsamme nyanlagte motorveje igen være fyldte. Vi bliver simpelthen nødt til at gøre noget for at få flere til at vælge cyklen, bussen og toget, og her leverer regeringen overhovedet ikke.