— Miljø og fødevarer

Enhedslisten: Forargeligt, at regeringen tager så let på kvaliteten af vores vandmiljø

Det er netop kommet frem, at regeringen vil forsøge at udskyde vigtige mål for vores vandmiljø på ubestemt tid. Danmark har allerede rykket deadline for opfyldelse af vandmiljømål flere gange. Først skulle vandmiljøet forbedres inden 2009, så 2015. Og så blev det udskudt til 2021. Nu vil regeringen så yderligere skyde deadline til efter 2027. Forargeligt, lyder det fra Enhedslisten.

Miljøordfører for Enhedslisten, Øjvind Vilsholm, siger:

– Regeringen angiver, at grunden til, at vi skal vente endnu længere med at opnå vigtige vandmiljømål er ”tidsmæssige, naturgivne, praktiske og økonomiske udfordringer”. Det lyder som en utrolig dårlig undskyldning eller et mislykket forsøg på en bortforklaring. At bruge økonomi som undskyldning skriger til himlen, når regeringen lige har fundet milliarder til mere asfalt i form af nye motorveje. Problemet kan ikke være økonomi. Problemet er regeringens evne til at prioritere.

– Det er dybt forargeligt, at regeringen tager så let på kvaliteten af vores vandmiljø. Det her handler om vores alles natur – vores kystnære havområder, søer og fjorde lider under alger og iltsvind, og vi har en regering der udskyder ansvaret for at gøre noget ved det på ubestemt tid. Regeringen er simpelthen ikke sin opgave voksen, og al snak om at Ellemann først og fremmest ville være miljøets minister, er nu for alvor lagt i graven.

– Regeringen bør rulle den katastrofale landbrugspakke tilbage, hæve ambitionerne gevaldigt og komme op i gear med hensyn til vandmiljøindsatsen. Regeringen kunne fx kigge på Enhedslistens forslag i vores klimaplan, hvor vi vil tage 500.000 hektar landbrugsjord ud af omdrift. Det vil gøre en reel indsats for vandmiljøet. Faktisk er det jo også i landbrugets interesse, at vi får gjort noget nu. Jo før vi får gjort noget, jo mindre drastisk behøver vi gå til værks.

Enhedslisten har sammen med den øvrige opposition indkaldt Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann Jensen i samråd om de manglende forbedringer af vandmiljøet.