— Sundhed og psykiatri

Enhedslisten kalder sundhedsministeren i samråd om arbejdspres på danske hospitaler

DR2 har netop vist dokumentaren Jeg svigter mine patienter, og den helt forudsigelige reaktion fra sundhedsministeren er, at alt vil blive løst med sundhedsreformen, og at problemerne i sundhedsvæsenet frem til nu er regionernes ansvar.

Men det er useriøst at tale om regionerne uden at tale om regeringens ansvar for årevis med underfinansiering og konstant flere opgaver til personalet. Det konstant stigende pres på de sundhedsansatte har været en udløsende faktor for det amputerede sundhedsvæsen, vi har i dag. Det står desuden hævet over enhver tvivl, at arbejdspres og patientsikkerhed på de danske hospitaler ligger langt fra et acceptabelt niveau, og det i sidste ende er ministeren ansvar. Derfor kalder Enhedslisten nu Ellen Trane Nørby i samråd.

Det er helt utilstedeligt, at ministeren blot gør regionerne til syndebuk, når vores sygeplejersker og læger har så travlt, at både deres eget helbred og patienternes sikkerhed er i overhængende fare, mener Peder Hvelplund, sundhedsordfører i Enhedslisten.

Sundhedsordfører, Peder Hvelplund siger:

• Det er i sidste ende sundhedsministeren ansvar, at vores sundhedsvæsen fungerer. Og når vi ser det umenneskeligt arbejdspres, der er for de ansatte, og de selv siger, at det får fatale konsekvenser for patienterne, så mener jeg, ministeren skal stå til ansvar. Derfor har jeg indkaldt ministeren i samråd, og vil havde svar på om, hun mener, at det vi har set i dokumentaren er udtryk for anstændige arbejdsvilkår for sundhedspersonalet og betryggende forhold for patientsikkerheden?
  • Vi ser rapport efter rapport understrege, at der ikke er ansatte nok til de opgaver, der er i sundhedsvæsnet, og det vil regeringen løse ved en stor reform, der giver mere administrativt bøvl. Tidligere i dag var Lægeforeningen, Dansk Sygepleje Råd, Danske Patienter, FOA, Ældre Sagen og Danske Handicaporganisationer ude at sige, at sundhedsvæsnets økonomi skal vokse med 2 procent årligt, hvis vi skal være sikre på et acceptabelt niveau i sundhedsvæsnet. Med sundhedsreformen er der meget langt op til de 2 procent, og jeg forstår simpelthen ikke hvordan regeringen kan fremlægge en reform, der ikke en gang opretholder status quo, men giver de ansatte endnu flere opgaver uden at tilføre tilstrækkelig finansiering. Tror ministeren mon ikke på, hvad sundhedsvæsnets egne folk siger.
  • Jeg mener, det med al tydelighed står klart, at der er brug for et umiddelbart økonomisk løft af sundhedsvæsenet. Enhedslisten foreslår en akutindsprøjtning på 2 mia. kr. til landets hospitaler og 1 mia. kr. til psykiatrien. Og så skal vi tage organisationerne alvorligt, og gå de nye beregninger igennem og finde den nødvendige finansiering, så sundhedsvæsenet kan følge med udviklingen. Pengene skal i høj grad bruges på at ansætte flere kolleger til velfærdens helte, så de ikke bliver syge af stress eller kvitter deres fag af et umenneskeligt arbejdspres.
  • Enhedslisten har indkaldt sundhedsminister Ellen Trane Nørby i samråd, om forholdene på de danske hospitaler.

Samrådsspørgsmål:

Mener ministeren den virkelighed, der beskrives i DR2 dokumentaren, ”Jeg svigter mine patienter”, der blev vist på DR2 d. 18/3, er udtryk for anstændige arbejdsvilkår for sundhedspersonalet og betryggende forhold for patientsikkerheden?

Patientorganisationer og sundhedsfaglige organisationer har i dag udsendt et fælles udspil, hvor de understreger, at sundhedsudgifterne skal stige med 2 procent om året, for at alle patienter kan få en ordentlig behandling og pleje, og sundhedsvæsenet kan følge med udviklingen inden for teknologi, velstand og demografi. Eftersom regeringens udspil til en ny sundhedsreform slet ikke kommer i nærheden af de beløb, bedes ministeren forklare, hvilke forudsætninger i Vives beregninger man er uenig i, og dermed hvordan regeringen kan komme frem til at 6 mia. kr. over 6 år er tilstrækkeligt til at dække de samme udgifter, som Vive mener, der skal bruges ca. 20 mia. for at dække?

Mener ministeren, at regeringen lytter til den virkelighed, som de ansatte beskriver, når der de seneste år kun er afsat ca. 1 procent til stigende sundhedsudgifter, til trods for at de ansatte sender bekymringsskrivelser om, at de ikke kan skabe tilstrækkeligt patientsikkerhed på grund af travlhed, og når Danske Patienter, Lægeforeningen, Sygeplejerskerne, FOA, Danske Handicaporganisationer og Ældre Sagen er enige om, at der skal en vækst i sundhedsudgifterne på 2 procent til, for at tilbyde pleje, behandling i sundhedsvæsenet i en kvalitet, der kan forsvares?