Velfærdens helte har brug flere kollegaer – ikke reformer

Regeringen og Dansk Folkeparti har i dag lanceret deres sundhedsreform, der flytter ansvaret for de ældre patienter og kronikerne ud af sygehusene og over til kommunerne. Men sundhedsaftalen er voldsomt underfinansieret, og den løser slet ikke problemerne i det danske sundhedsvæsen. De ansatte har ikke brug for en ny struktur, de har brug for flere kollegaer, efter de i årevis er blevet færre om at varetage opgaverne.

Peder Hvelplund, sundhedsordfører for Enhedslisten, siger:

– Det sidste, sundhedspersonalet har brug for, er at blive kastet ud i et reformkaos. Arbejdsmiljø og patientsikkerhed er i forvejen presset af, at der i årevis er blevet lagt flere opgaver ud, uden at der er fulgt ressourcer med. Sundhedspersonalet drukner i administrative opgaver, som kvæler fagligheden. Der er brug for flere kolleger, både lægesekretærer, sygeplejersker, ergoterapeuter og andet støttepersonale. Der er brug for flere hænder, ikke flere møder og omstruktureringer.

– Jeg er virkelig bekymret for, om regeringen og Dansk Folkeparti overhovedet forstår den virkelighed, der er ude i landets kommuner. Hvordan kan de tro, at det kan hænge sammen, at kommunerne skal tage sig af endnu flere opgaver, uden der følger nok penge med? Der er alt for få hænder til at tage sig af børnene og de ældre i kommunerne, der allerede er nu. Det bliver jo endnu værre, når man bare flytter patientgrupper ud af sygehusene, uden der følger nok penge med til, at kommunerne kan tage sig af opgaverne.