— Retspolitik, Skat og finans

Hvidvask skal kunne straffes med op til 12 års fængsel

Rækken af skandaler om økonomisk kriminalitet tårner sig op. Senest har ti medarbejdere fra Danske Bank fået ransaget deres hjem – bl.a. den tidligere topchef, Thomas Borgen. De ti er sigtet for overtrædelser i forbindelse med hvidvask-skandalen i Danske Banks estiske filial. Hvis efterforskningen viser, at der er noget at komme efter, og der er tale om grov medvirken til hvidvask, vil de højest kunne straffes med otte års fængsel.

”Vi bliver nødt til at have en straf, der står mål med, hvor samfundsundergravende visse former for økonomisk kriminalitet er,” siger Enhedslistens finansordfører Rune Lund, og derfor foreslår partiet nu, at man skal kunne straffe økonomisk kriminalitet langt hårdere, end tilfældet er i dag.

Det skal ske ved, at der indføres en helt ny strafkategori for samfundsundergravende hvidvask og skatteunddragelse, som skal give op til 12 års fængsel. Samtidig skal bødeniveauerne for skatteunddragelse hæves.

Rune Lund, Enhedslistens finansordfører, siger:

• Udbytteskandale, hvidvask for milliarder og store firmaer i skattely. Den ekstreme økonomiske kriminalitet truer vores samfund, tryghed og pengepung. Det er forbrydelser, der har enorme konsekvenser for alle. Det svækker tilliden til systemet. Det gør alle, der knokler hver dag og betaler deres skat, vrede med god grund. For det er at tage penge direkte fra vores velfærd. Pengene burde gå til sygehuse, børnehaver og ældrepleje.
  • Jeg tror, de fleste bliver rasende, når bankdirektører, spekulanter og finansielle rådgivere kan tjene store summer ved at foretage deciderede skadelige eller ulovlige handlinger. Det har alt for længe været for risikofrit at være involveret i, bidrage til eller tjene penge på økonomisk kriminalitet. Samtidig koster det 14 dage i fængsel at tigge 5 kroner foran en togstation. Men man skal ikke slippe for straf, bare fordi man er rig.
  • Vi bliver nødt til at have en straf, der står mål med, hvor samfundsundergravende den her form for kriminalitet er. Vi vil straffe økonomisk kriminalitet langt, langt hårdere, når det ikke bare gør forbryderne rige, men også truer vores samfunds stabilitet.

Enhedslisten foreslår:

• At indføre en ny og ekstra høj strafferamme på 12 år for hvidvask og skattesvindel af særlig samfundsundergravende karakter, herunder handlinger, der truer den finansielle stabilitet.
  • At øge bødeniveauerne for skatteunddragelse, så der i grove tilfælde både kan gives fængselsstraf og samtidigt bøder på op til 2 x beløbet, der er svindlet for. I dag vil man ved fængselsstraf ikke samtidigt blive pålagt at betale 2 x beløbet. Det vil Enhedslisten åbne op for.
  • At øge bødeniveauet for grov uagtsomhed, så der i grove tilfælde kan gives bøder på op til 2 x beløbet, der er svindlet for.