— Udland

Udenrigspolitisk Nævn hasteindkaldes om Tyrkisk invasion af Nordsyrien

Trump og Tyrkiets præsident Erdogan har i nat haft en telefonsamtale, der kan få skæbnesvangre konsekvenser for kampen mod IS, og kan koste vores allierede i de kurdiske områder livet. Tyrkiet får fripas til at invadere de kurdiske områder i Nordsyrien, og til at overtage kontrollen med de tusindvis af fanger fra Islamisk Stat, som kurderne og USA indtil videre har holdt i lejre i området. Den danske regering bør sætte en kæp i hjulet for, at NATO-landet Tyrkiet invaderer Nordsyrien, og får udleveret fangerne, det vil være en katastrofe, mener Eva Flyvholm, udenrigsordfører for Enhedslisten.

– Det her er katastrofalt. Vi må under ingen omstændigheder acceptere, at Erdogan og Tyrkiet får kontrol med de tusindvis af IS fanger. Det er det samme som at lukke dem direkte ud på gaden. Vi har før set, hvordan Tyrkiet har sat IS-krigere på fri fod, fx vendte Lars Hedegaards attentatmand jo tilbage og lavede nye angreb i Danmark, efter at tyrkerne havde løsladt ham.

– Det er frygteligt, at USA giver Erdogan fripas til at invadere Nordsyrien. Det er til stor fare for de kurdere, som har været vores tætteste allierede i kampen mod IS, og som beskytter millioner af flygtninge i området. Det kan blive meget blodigt og destabilisere området fuldstændigt. Og det er et kæmpe svigt overfor de mennesker, der kæmper for frihed og demokrati.

– Den danske regering skal råbe op nu. Udenrigsministeren skal klart melde ud, at Danmark ikke kan tillade, at IS fanger overlades til Tyrkiet, og at vi ikke vil acceptere, at Erdogan invader Nordsyrien og angriber vores allierede.

Enhedslisten, Alternativet, SF og Venstre har indkaldt Udenrigspolitisk Nævn i hastemøde om sagen.