— Forsvar og internationalt, Udland

Enhedslisten: Aftale om udenlandske militære baser i Danmark er både bekymrende og udemokratisk

Det er dybt bekymrende, at regeringen – efter hemmelige forhandlinger og helt uden en forudgående demokratisk debat – har indgået en aftale, der er uopsigelig i ti år, og som giver amerikansk militær eksklusiv adgang til udvalgte steder i Danmark, hvor danske myndigheder vil være forment adgang.

Sådan lyder det fra Enhedslistens udenrigsordfører, Trine Pertou Mach, der advarer om, at aftalen kan være en trussel mod danske borgeres retssikkerhed, fordi amerikanske soldater, der begår kriminelle handlinger, ikke kan retsforfølges af danske myndigheder.

Trine Pertou Mach siger:

• Danmark skal ikke overlade dele af vores territorium til en fremmed magt, der får ret til at handle som de vil, og som ikke er underlagt dansk lovgivning. Det betyder f.eks. at amerikanske soldater som udgangspunkt ikke kan retsforfølges af danske myndigheder, hvis de begår kriminalitet i Danmark. Det er helt uhørt.
  • Vi aner ikke, hvad det er for et USA, regeringen har indgået en aftale med. Trump kan sidde ved magten om et år, og han flirter både med antidemokratiske kræfter og har vist sig villig til at udfordre de amerikanske institutioner og trække landet ud af internationale aftaler. Er det et land, vi ønsker, skal have suverænitet over dele af Danmark?
  • Det er virkelig problematisk, at regeringen ikke har givet mulighed for en offentlig debat om det her. Spørgsmålene hober sig op: Kan vi f.eks. være sikre på, at der ikke foregår tortur under afhøringer på de amerikanske baser? Kan vi være sikre på, at hverken a-våben, klyngebomber, eller andre våben vi er modstandere af befinder sig på dansk jord. Kan danske myndigheder inspicere de amerikanske baser? Spørgsmålene står i kø.