— Klima og energi, Udland

Dansk godkendelse af Nord Stream 2 er katastrofal for klima og europæisk energipolitik

Energistyrelsen har i dag godkendt den russiske gasledning Nord Stream 2, som skal føre gas fra Rusland til Tyskland.

Mai Villadsen, klimaordfører fra Enhedslisten udtaler:

– I lyset af klimakrisen er Nord Stream 2 en himmelråbende dum beslutning. Det giver ingen mening at godkende en kæmpe ny gasledning uden at vurdere konsekvenserne for klimaet.

– Vi skal hurtigst muligt udfase afhængigheden af fossile brændsler, men i stedet er Danmark nu medskyldig i etablering af en gasledning, der som minimum vil være i brug de næste 50 år. Det er i strid med Paris-aftalen og underminerer den globale indsats for at forhindre en klimakrise.

– Med Nord Stream 2 øger vi Europas afhængighed af russisk gas. Men Rusland skal ikke belønnes for sin aggressive fremfærd rundt om i verden. Det er vigtigt, at Danmark og Europa bliver uafhængig af fossile brændstoffer fra et brutalt styre som det russiske. I stedet skulle Europa fokusere på reelt bæredygtige løsninger, som samtidig gør os uafhængige af lande som Rusland.