— Grøn omstilling, Klima og energi

Enhedslisten om klimalov: Vores største politiske sejr

Enhedslisten er stolt over den klimalov, som et flertal i Folketinget netop er blevet enig om. ”Det her er Danmarkshistorie. Klimaloven gør Danmark til et af de absolut mest klima-ambitiøse lande i verden, og det kan med rette kaldes vores partis største politiske sejr,” siger Pernille Skipper.

Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper, udtaler:

– I dag har vi skrevet Danmarkshistorie. Vi går nu allerforrest i kampen mod klimaforandringerne med en ambitiøs, bindende klimalov, som sikrer handling. Det er oprigtigt en skøn følelse.

– Jeg er hamrende stolt i dag. Jeg vil gå så langt som til at kalde det her for vores største politiske sejr. Enhedslisten var det ene af kun to partier, der gik ind i valgkampen med kravet om 70 pct. reduktion af klimagasser i 2030. I dag er den målsætning fundamentet i klimaloven.

– Nu er det slut med at sige til ungdommen, at det ikke kan lade sig gøre. De har rykket et stort flertal af de politiske partier vanvittigt langt på bare et enkelt år. De skal fortsætte med at presse, og vi politikere skal fortsætte med at vise, at vi hører dem, og at vi tør sætte handling bag ordene.

– Det har været afgørende for os, at vi med klimaloven sikrer, at der skal ske noget her og nu. Vi har kæmpet benhårdt for, at der kom et lovfæstet delmål ind. Det var der ikke mange andre end os, der ønskede, men jeg er rigtig glad for, at vi stod fast. Nu ved vi med sikkerhed, at skiftende regeringer ikke kan skubbe ansvaret foran sig, og at der skal komme reelle, nationale reduktioner.