— Sundhed og psykiatri

Positivt med hurtig handling for flere sygeplejersker

Regeringens aftale med Danske Regioner om, at regionerne nu forpligter sig til at sikre 1.000 ekstra sygeplejersker, som blev aftalt i Finansloven, er positiv. Enhedslisten sundhedsordfører, Peder Hvelplund, er positiv over, at regeringen handler så hurtigt, men siger samtidig, at de ekstra sygeplejersker kun er første skridt på vej mod en oprejsning af sundhedsvæsnet.

Enhedslistens sundhedsordfører, Peder Hvelplund siger:

– Det er positivt, at regionerne nu forpligter sig på at skaffe de 1.000 ekstra sygeplejersker, som vi aftalte i Finansloven. Det er en vigtig handling for at vise både patienter og ansatte i sundhedsvæsnet, at vi har forstået, at der mangler hænder ude på hospitalerne.

– Den nye aftale mellem regeringen og regionerne er kun første skridt på vejen til en genopretning af det danske sundhedsvæsen, og der er stadig behov for at rette op på de mange år med efterslæb. Det er afgørende, at vi styrker alle faggrupper og generelt gør mere for at forbedre arbejdsmiljøet for de ansatte i sundhedsvæsnet. Men 1.000 nye kolleger er uden tvivl en god start.