— Arbejdsmarked, Trafik
Det største skridt nogensinde mod piratkørsel og billige udenlandske chauffører på de danske landeveje
Enhedslisten har i forlængelse af finanslovsaftalens beslutning om at sikre danske lønvilkår på vejtransportområdet indgået en aftale med regeringen og en række af Folketingets partier om at indføre en lovbestemt aflønning af udenlandske chauffører, der kører gods- og bustransport i Danmark. Aflønningen skal være i overensstemmelse med de toneangivende overenskomster på chaufførområdet.
Henning Hyllested, transportordfører i Enhedslisten, er helt oppe at ringe. Han siger:
• Igennem mange år har Enhedslisten været forrest i kampen mod piratkørsel og unfair konkurrence på de danske landeveje. Da jeg blev indvalgt i Folketinget i 2011, var der ikke mange herinde, der vidste, hvad cabotage- og kombikørsel var for noget. Med aftalen om at lade de dominerende overenskomster på chaufførområdet – overenskomsterne mellem DI og 3F – lægge niveauet for aflønning af udenlandske chauffører, der kører i Danmark, tager vi det største skridt, der nogensinde er taget i bekæmpelse af social dumping og piratkørsel i lastbil- og bustransporten.
• Med aftalen bliver bremserne hugget i for lønninger på østeuropæisk niveau, for slet ikke at tale om de slavelønninger på 20 kr. i timen, som det danske vognmandsfirma, Kurt Beier, bød de filippinske chauffører i Padborg. De skal være fortid i Danmark, når der køres cabotage og kombineret transport i Danmark.
• Aftalen betyder også, at der nu kan speedes op på kontrollen med de udenlandske chauffører og vognmænd. Den hidtidige indsats har været mangelfuld og halvhjertet, men nu kan fagbevægelse og arbejdsgivere glæde sig over omfattende støtte fra myndighederne, så der sikres fair konkurrence på lige vilkår, baseret på ordnede løn- og arbejdsforhold for chauffører, der kører lastbil og bus i Danmark.