— Kommuner og regioner

EL om udligning: Hovedopgaven er at sikre mere velfærd

Regeringen har i dag præsenteret deres forslag til en udligningsreform. Enhedslisten er på linje med hensigten i regeringens udspil, og ser frem til de kommende forhandlinger, siger Jette Gottlieb, Enhedslistens kommunalordfører.

Jette Gottlieb, Enhedslistens kommunalordfører, siger:

• Velfærden er hårdt spændt for i hele landet, og derfor handler det her ikke bare om at flytte penge rundt på en ny måde. Der findes ikke en kommune i Danmark, der svømmer over i ældrepleje og daginstitutioner. Det er vigtigt for mig at sige, at i Enhedslisten mener vi, at det er en bunden opgave at sikre mere velfærd til flere mennesker. Det er det, som vi i Enhedslisten vil gå til forhandlingerne med. Vi skal tilføre flere penge til kommunerne og velfærden som et samlet hele.
  • Vi har brug for en mere retfærdig fordeling. Kort og godt. Man skal altså ikke være dårligere stillet i velfærdssamfundet, bare fordi man eksempelvis bor i et landdistrikt. Det er ikke rimeligt. Derfor skal vi bekæmpe den geografiske ulighed. Det er på høje tid. Og derfor ser vi frem til forhandlingerne med regeringen.
  • På mange måder er vi på linje med hensigten i regeringens udspil. For der er et stort behov for at rette op på velfærden. Men der er simpelthen ikke 34 kommuner i Danmark, der er så rige, at det ikke vil ramme velfærden, hvis regeringens udspil bliver gennemført. Så det skal vi se på i forhandlingerne.