— Retspolitik

Enhedslisten stemmer imod hastelov: Regeringen og DF udnytter corona-krisen til symbolpolitisk udlændingestramning

Efter lange forhandlinger stemmer Enhedslisten imod hasteloven om strafskærpelser.

Regeringen og Dansk Folkeparti udnytter den højspændte politiske situation til at trumfe symbolpolitisk udlændingestramning igennem. Det er hamrende ærgerligt, men derfor stemmer vi imod, siger Enhedslistens retsordfører Rosa Lund, der eller er tilfreds med, at hun har forhandlet en lang række indrømmelser ind i lovforslaget om strafskærpelser for økonomisk kriminalitet, solnedgangsklausul og en sikring for man ikke kommer i fængsel for at stjæle en enkelt flaske håndsprit.

Rosa Lund, Enhedslistens retsordfører, siger:

• Det er hamrende ærgerligt, at Dansk Folkeparti og regeringen slår plat, på den alvorlige situation vi står i. Det er nødvendigt, at vi styrker indsatsen mod corona-kriminalitet, men DF og regeringen udnytter situationen til at gennemtrumfe deres symbolpolitiske strammerkurs på udlændingeområdet. Jeg havde ærlig talt forventet mere af regeringen.
  • Der er ingen tvivl om, at det er en stor forbrydelse at stjæle værnemidler, når vi står i en sundhedskrise. Enhedslisten har kæmpet til det sidste for at sikre et godt lovforslag, og vi støtter langt det meste. Jeg er stolt over, at vi har sikret strengere straffe til dem der svindler med statens hjælpepakker, en solnedgangsklausul, så lovforslaget udløber, og ikke mindst en sikring af at man ikke kommer i fængsel for at stjæle en enkelt flaske håndsprit.
  • Regeringen har valgt at bryde den ellers vigtige politiske borgfred, ved at udnytte situationen til at føre symbolsk udlændingepolitik. Men det giver ingen mening at gøre indsatsen mod corona til et udlændingespørgsmål. Jeg er virkelig utilfreds med, at regeringen vælger at gøre op med den fælles indsats mod corona på grund af symbolpolitik.