Frigiv politiske fanger i israelske fængsler

Israel tager hensyn til egne borgeres risiko for coronasmitte. Det gælder dog ikke de op mod 5.000 politiske palæstinensiske fanger, der sidder i israelske fængsler, heraf er 200 mindreårige og mange gamle og syge. Vilkårene i de overfyldte fængsler med dårlig hygiejne og begrænset adgang til læger og sundhedspersonale gør, at mange er i højrisiko for at blive smittet af corona.

Enhedslistens Folketingsgruppe har sendt en appel til den israelske regering om at frigive de politiske fanger i israelske fængsler, ikke mindst ældre, syge, kvinder og børn. Årsagen er den alvorlige risiko, der er for corona-smitte.

Folketingsgruppen appellerer desuden den israelske regering til at åbne for blokaden af Gaza, så det er muligt at komme ind i området med medicinsk udstyr og medicin, der skal bruges i indsatsen mod corona.

Læs appellen herunder.

Til
Israels regering
Den israelske ambassade i Danmark
v. ambassadør Benny Dagan

Frigiv de palæstinensiske politiske fanger og åbn for adgang til medicin
Vi appelleret indtrængende den israelske regering til at frigive de flere tusinde politiske fanger, som i øjeblikket sidder i israelske fængsler uden dom. Vi tænker ikke mindst på kvinder, ældre, syge og børn.
De sanitære forhold og alt for mange fanger i fængslerne gør, at de er udsat for stor fare for at blive ramt af corona-virus.
Desuden appellerer vi indtrængende til, at den israelske regeringen sikrer, at der er fri adgang for medicinsk & sanitært udstyr og medicin til bekæmpelse af corona-virus i de palæstinensiske områder, ikke mindst i Gaza, der er hårdt ramt af flere års blokade.

På vegne af Enhedslistens folketingsgruppe
Pernille Skipper, politisk ordfører