— Arbejdsmarked, Erhverv, Trafik

Enhedslisten om SAS: Vi skal hjælpe de fyrede

Enhedslisten kræver en konkret efteruddannelsespakke til de fyrede SAS-medarbejdere og et løft af dagpengene.

Samtidig understreger partiets erhvervsordfører, Victoria Velasquez, at staten om nødvendigt må træde til for at sikre SAS.

Victoria Velasquez, erhvervsordfører fra Enhedslisten, siger:

• Det er tragisk, at så mange står til at miste jobbet. Virkelig mange mennesker kommer til at være i store økonomiske problemer. Og vi ved også, at det her kan føre mange flere fyringer med sig i lufthavne og hos firmaer der samarbejder med SAS.
  • Det her understreger bare behovet for, at vi tager markante grønne initiativer, for at tøjle den økonomiske krise som vi er på vej ind i, så vi kan skabe nye arbejdspladser. Men vi skal også hjælpe de fyrede her og nu. Der er behov for en konkret efteruddannelsespakke til de fyrede, og der er behov for et midlertidigt løft i dagpengene, så en fyring ikke er så brutal for den enkeltes privatøkonomi.
  • Det tyder på, at der er behov for yderligere hjælp overfor SAS. Derfor tager vi nu op med regeringen, om der er behov for endnu en saltvandsindsprøjtning i SAS fra statens side. Det handler om at redde arbejdspladser, og det handler om at værne om et stykke central og kritisk infrastruktur. Så hvis det er nødvendigt, må staten igen træde til for at sikre SAS.  Det skal selvfølgelig være til gengæld for aktier og indflydelse.