— Arbejdsmarked

På høje tid, at vi skaber tryghed for sårbare lønmodtagere

Folketingets partier har netop indgået en aftale om, at mennesker i særlige risikogrupper eller deres pårørende kan få sygedagpenge, når de må blive væk fra arbejde for at beskytte sig selv og pårørende. Det forslag har Enhedslisten kæmpet for fra dag ét, og selv om det har taget lang tid at få det igennem, så er det vigtigt, at det endelig lykkedes, mener partiets arbejdsmarkedsordfører, Jette Gottlieb.

Jette Gottlieb siger:

• Det er godt, at vi langt om længe har fået spændt et sikkerhedsnet ud under sårbare lønmodtagere, som ikke kan møde på arbejde, fordi de selv eller deres pårørende er i en risikogruppe. Det har vi og de sårbare grupper arbejdet for, siden de første hjælpepakker så dagens lys. Man skal ikke tvinges til at vælge mellem helbred og økonomi.
  • I Enhedslisten havde vi gerne set, at denne aftale gav endnu mere økonomisk tryghed for sårbare lønmodtagere. Med aftalen vil mange mennesker stadig kun få dækket halvdelen af deres indkomst, fordi ydelsen er på niveau med sygedagpenge. Det er stadig et stort økonomisk tab, og derfor er det vigtigt, at vi fortsat arbejder for at forbedre ydelserne for alle mennesker, der står uden for arbejdsmarkedet.
  • Med coronakrisen har vi fået dokumenteret, at det sociale sikkerhedsnet er fuldt af huller. Vi modtager dagligt henvendelser fra sårbare mennesker og deres organisationer om alle de ekstra økonomiske udfordringer, som Corona giver dem. Det skal vi have løst, så ingen mennesker bliver fattige, fordi de er syge, sårbare eller pårørende til risikogrupper.