— Grøn omstilling, Klima og energi, Miljø og fødevarer

Enhedslisten om affaldsaftale: Sejr for fællesskabet

Regeringens forslag om privatisering af affaldsforbrændingen er taget af bordet. Sejr for fællesskabet og klimaet, siger partiets klimaordfører.

Klimaordfører Mai Villadsen siger:

• Regeringen ville privatisere affaldsforbrændingen, så private firmaer kunne tjene penge på at brænde affald af i Danmark. Det ville have risikeret at føre til mere import af affald til skade for klimaet og højere priser for forbrugerne. Men det har vi heldigvis forhindret. Det er en sejr, ikke kun for Enhedslisten men især for fællesskabet og for klimaet.
  • Det havde været et fejlskud af dimensioner, hvis den første klimahandleplan var endt som endnu en privatiseringsøvelse. Nu har vi i stedet fået en model, hvor affaldsforbrændingen bliver på fællesskabets hænder og hvor vi politisk tager ansvar for, at vi genanvender mere og afbrænder mindre.
  • I Danmark importerer vi rigtig meget affald til afbrænding. Det stopper vi nu. Samtidig sikrer vi, at vi kan genanvende meget mere, så plastik, tekstiler og meget mere kan blive til nye kopper og nyt tøj i stedet for CO2 i atmosfæren.
  • Nu er første del af en klimaplan på plads. Det er vigtigt. Vi skal genanvende mere, og vi skal også sikre reduktioner på energiområdet, på landbrug og transport, hvis vi skal nå et reduktionsmål på 70% inden 2030. Det er de næste skridt, og det skylder vi vores børn og børnebørn. Samtidig skal vi i en økonomisk krise som nu, også bruge den grønne omstilling til at skabe arbejdspladser, og det vil Enhedslisten have højt på radaren.