— Grøn omstilling, Trafik

Forhandlinger om luftfarten: Rød-Grønne modkrav

Regeringen har indkaldt partierne til forhandling om en hurtig genstart af luftfarten. Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, møder op med en række modkrav til gengæld for Enhedslistens støtte.

  • Enhver støtte til luftfartens genstart forudsætter en række grønne modkrav, siger Henning Hyllested. Det er vi enige med de grønne organisationer om. Han kritiserer samtidig den forhandlingsproces, som transportministeren har lagt op til, og som indebærer, at partierne først søndag aften får forelagt regeringens forslag, og der derefter skal forhandles færdig i spisepausen under afslutningsdebatten mandag.
  • Jeg forventer, at vi som minimum kan blive enige om, at en aftale svarer til branchens egne forslag. Det indebærer en forpligtelse til, at indenrigsflyvningen i 2030 foregår 100% på elektrofuels, mens der skal sættes høje og stigende krav om iblanding til alle fly, der i øvrigt letter fra en dansk lufthavn. Også en passagerafgift til finansiering af opbygning af en PtX-produktion gennem en klimafond, har branchen foreslået. Det ligger helt i tråd med Enhedslistens egne forslag i vores klimaplan.
  • I en større sammenhæng skal vi også have afskaffet momsfritagelsen for flybrændstof, som er en helt urimelig favorisering af flytransport. Ligesom en CO2-afgift jo allerede er på tale.
  • Jeg håber også, at aftalen kan munde ud i, at vi går i gang med at udarbejde en ny grøn luftfartsstrategi. Den nuværende handler udelukkende om at øge lufttrafikken. Der er i den forbindelse brug for skærpede miljøkrav til lufthavnene for at beskytte naboer bedre mod støj og luftforurening, uddyber Henning Hyllested.
  • Og så kunne det jo være en idé, at alle selskaber, der flyver indenrigs, pålægges at samarbejde med DSB, og i reklamer, informationsmateriale og ved billetbestilling informerer potentielle kunder om, at der er andre rejsemetoder, som har lavere klimaaftryk. Samtidig kunne der på alle flysæder på afgange fra danske lufthavne ligge information om klimabelastningen ved flyturen. Det handler nemlig også om at begrænse flyvning, slutter Henning Hyllested.
Alle nyheder