Finanslovsforslag leverer ikke de nødvendige investeringer i grøn omstilling og velfærd

Tusindvis af mennesker er blevet arbejdsløse under coronakrisen. Derfor er det helt uforståeligt, at regeringen ikke vil investere mere i velfærd og grøn omstilling, og de job, det kan skabe, mener Enhedslistens finansordfører, Rune Lund.

Rune Lund siger:

– Regeringen lægger op til en meget skrabet finanslov på velfærd og grøn omstilling, selvom der stor økonomisk fornuft i at investere os ud af krisen. Der er i den grad brug for at investere i grønne jobs, og der er brug for at genoprette velfærden efter mange års nedskæringer og forringelser. Den mulighed griber regeringen langt fra, og det vil Enhedslisten rette op på.

– Vi har ikke bare en coronakrise og en klimakrise. Vi har også en velfærdskrise. I alt for mange år har pengene ikke fulgt med udviklingen, og det betyder, at kvaliteten er faldet, og at de ansatte løber alt for stærkt. Det giver uværdige forhold for de ældre og for få voksne til vores børn. Finansloven skal som sidste år bidrage til at rette op på vores velfærdssamfund, som er blevet udsultet i mere end et årti.

– Det er meget vigtigt for Enhedslisten, at der bliver investeret massivt i den grønne omstilling, og at Danmark sætter alle sejl til for at nå målet om 70 % CO2-reduktion i 2030. Vi skal have en finanslov, der også er grøn. Heldigvis er der ingen modsætning mellem at løse den økonomiske krise og klimakrisen. Tværtimod. Investeringer i grønne job og grøn omstilling er vejen ud af den økonomiske krise.