Stop for ny oliejagt i Nordsøen er en vigtig sejr for klimabevægelsen

Den eneste rigtige beslutning, men ikke noget, der gør regeringen grøn, siger Enhedslistens klimaordfører, Mai Villadsen.

Mai Villadsen, Enhedslistens klimaordfører, udtaler:

– Det er en vigtig sejr for alle os i klimabevægelsen, at det er lykkedes at presse regeringen og partierne bag udbudsrunden til at droppe mere oliejagt i Nordsøen. Hvis der skal være nogen som helst troværdighed om ambitionerne for den grønne omstilling, så skal vi kunne sige klart, også til udlandet, at ny oliejagt hører fortiden til. Så nytter det selvfølgelig ikke noget, at vi binder fremtidige generationer til sort energi.

– Jeg forstår ærligt talt ikke, at regeringen og de andre partier bag 8. udbudsrunde, har været så fodslæbende over for at aflyse ny oliejagt. Det burde have været taget af bordet for lang tid siden, og jeg tror, at det aldrig var sket uden massivt pres fra klimabevægelsen. Jeg håber ikke, denne proces er betegnende generelt for regeringens handlekraft på det grønne område.

– Jeg er rigtig glad for, at den fremtidige jagt på ny olie i Nordsøen er droppet, men det er kun en dråbe i havet for klimaindsatsen. Der er stadig tilladelser til at hive olie op af Nordsøen langt ud i fremtiden. I Enhedslisten arbejder vi for, at endnu mere olie skal blive jorden, så vi hurtigere får omstillet os til et bæredygtigt samfund. Derfor vil vi have et stop for al olieudvinding i Danmark i 2040.

Fakta

–          Enhedslisten har stemt imod nye udbudsrunder i Nordsøen i over to årtier. Ved den oprindelige aftale om den 8. udbudsrunde var det kun Enhedslisten og Alternativet, som stemte imod. Derfor er Enhedslisten heller ikke en del af dagens aftale.

–          8. oktober annoncerede Total, at de trak deres bud fra 8. udbudsrunde. Det var på den baggrund, regeringen indkaldte aftalekredsen til nye forhandlinger.

–          Aflysningen af 8. udbudsrunde betyder ikke et stop for olieudvindingen i Nordsøen, hvor der stadig er licenser der løber mange årtier frem. Det er Enhedslistens politik, at der fra 2040 ikke længere skal være olieudvinding i Danmark.