— Retspolitik, Trafik

Enhedslisten deltager i aftalen om den skærpede indsats mod vanvidskørsel

I dag offentliggøres den aftale om skærpet indsats mod vanvidskørsel, som partierne på Christiansborg har forhandlet sig frem til. Også Enhedslisten deltager i aftalen, som indeholder markante strafskærpelser for vanvidskørsel.

Transportordfører fra Enhedslisten, Henning Hyllested, udtaler:

• Vi har set lidt for mange tilfælde af vanvidskørsel, som har ført til tragiske dødsfald og lemlæstelse af uskyldige mennesker. Bilen er en dræbermaskine, når der køres med 150 km/t eller gennem byen. De tåber og bøller, der kører fuldstændig hensynsløs på denne måde er tilsyneladende uden for pædagogisk rækkefølge.
  • Derfor er det vigtigt at få sat ind imod bøllerne og fjernet dem fra gaden – dels ved at give adgang til at konfiskere bilen, men også gennem markant hårdere straffe til gerningsmændene – især i de tilfælde, hvor uskyldige mennesker slås ihjel.
  • Jeg er også glad for den del af aftalen, der giver leasingselskaber, udlejningsselskaber og delebilsselskaber mulighed for at sikre sig, at deres respektive biler ikke vil blive brugt til vanvidskørsel.