— Udland,

Enhedslisten: Ny amerikansk præsident giver anledning til ny kurs for dansk udenrigspolitik

Enhedslisten hilser den nye amerikanske administration velkommen efter fire rædselsår med Trump ved roret, men forventer, at Danmark stiller klare krav til samarbejdet.

Udenrigsordfører Søren Søndergaard udtaler:

• Ingen tvivl om, at det er godt, at Trump er færdig – fire rædselsår er ovre. Biden er ikke den store reformator, så der er behov for massivt pres for at skabe den nødvendige forandring ikke mindst ift. den grundlæggende ulighed i USA og klimakrisen.
  • Biden har en enorm opgave foran sig i forhold til at samle USA og lede landet ud af sundhedskrisen. Pandemien har ikke ødelagt USA, men afsløret et system, der allerede var sygt. For USA’s egen fremtid, er det helt afgørende, at han ikke vender ryggen til den amerikanske under- og middelklasse.
  • Det er positivt, at USA nu gentiltræder i Parisaftalen og ruller de værste af Trumps udenrigspolitiske fadæser tilbage. Men vi har en klar opfordring til den danske regering om ikke at forsætte den blinde alliancepolitik med USA men i stedet arbejde for et respektfuldt og ligeværdigt samarbejde.

Udviklings og Arktis-ordfører Christian Juhl udtaler:

• Danmark bør arbejde for, at USA bidrager til afspænding og bæredygtig udvikling i Arktis. Her har vi en konkret mulighed for at præge den amerikanske udenrigspolitik i en fredelig og grøn retning.
  • Danmark bør opfordre USA, verdens andenstørste drivhusgasudleder, til at sikre reel klimahandling, så vi kan komme i mål med Parisaftalens målsætninger. USA burde fokusere på diplomati frem for krig og nedrustning frem for oprustning. Det er ikke nok at returnere til status quo som under Obama, der fik Nobels Fredspris, før han overhovedet var kommet i gang.