— Udland

Enhedslisten indstiller samarbejde med palæstinensisk organisation

Enhedslisten har i perioden fra 2013-2021 haft et bistandssamarbejde med tre palæstinensiske organisationer, herunder organisationen DFLP, om et ungdoms- og demokratiprojekt på Vestbredden. Projektet er sket gennem det offentlige Institut for Partier og Demokrati (DIPD), og havde til formål at uddanne unge palæstinensere i menneskerettigheder og styrke ligestilling mellem kønnene.

Enhedslisten er desværre blevet bekendt med, at der cirkulerer nyhedshistorier og opslag på sociale medier, der angiveligt viser, at DFLP’s afdeling i Gaza har deltaget i Hamas’ terroraktion d. 7. oktober.  Enhedslisten tager den skarpeste afstand fra den forfærdelige terroraktion og har derfor indstillet alt fremtidigt samarbejde med DFLP.  Enhedslisten har straks orienteret DIPD om den nye viden og om suspenderingen af fremtidigt samarbejde og har i samme ombæring bedt DIPD om at orientere Udenrigsministeriet. Enhedslisten har ikke noget aktuelt projektsamarbejde med DFLP.

Bistandsprojektet er finansieret af bistandsmidler, og projektet er ansøgt og rapporteret efter gældende regler i DIPD.  Projektet blev afsluttet i 2022.

Rasmus Holme, forretningsudvalgsansvarlig i Enhedslisten, udtaler:

– Vi er dybt ulykkelige over oplysningerne om, at en del af en organisation, som vi tidligere har haft samarbejde med, angiveligt har deltaget i angrebet den 7. oktober. Det er helt forfærdeligt – og vi tager den kraftigst mulige afstand.

–   Hverken vi eller DIPD mener, at der er noget som helst, der indikerer, at danske udviklingsmidler skulle være gået til andet end det, der var meningen. Vores bistandssamarbejde med de tre organisationer på Vestbredden har handlet om at uddanne unge i demokrati, menneskerettigheder og ligestilling for kvinder.

– Men det er klart, at vi må tage ved lære af det her. Vores opgave er nu at få al information frem om, hvad der er sket, og sikre, at der aldrig nogensinde sker en gentagelse af sådan et samarbejde.

Enhedslistens hovedbestyrelse vedtog d. 22. oktober 2023 en udtalelse vedr. den aktuelle konflikt i Palæstina/Israel. Den kan læses her: Udtalelse vedr. konflikten i Palæstina/Israel