Per Clausen: Det skal være både nemmere og billigere at rejse med tog i Europa

Det koster i gennemsnit det dobbelte at vælge toget fremfor flyet mellem europæiske storbyer, selvom klimabelastningen fra flyvning kan være helt op til 80 gange højere end fra den kollektive transport. Derfor vælger europæerne i dag alt for ofte flyruter med mellemlandinger fremfor direkte togforbindelser, når de rejser internt i EU.

Selv bare på turen fra København til Berlin kan der nemt findes flybilletter til under 500 kroner, mens togbilletter ofte koster over 1.000 kroner. I dag er det stort set altid billigst at tage flyet lige meget hvilke storbyer man rejser mellem i Europa.

I et nyt milliardudspil fremlægger Enhedslisten nu en plan for at sænke priserne på togbilletter til europæiske storbyer. Planen indeholder en afgiftsomlægning i hele den europæiske transportsektor, en togfond til investeringer i lyn- og nattoge og en halvering af prisen på interrailbilletter til unge i hele EU.

Per Clausen, spidskandidat til EU-Parlamentet udtaler:

• Det er klimagalskab, at EU har favoriseret flyindustrien til et niveau, hvor det er direkte økonomisk umuligt for langt de fleste at rejse på ferie på andre måder end med en flyver. Derfor bliver det en af mine højeste prioriteter i Bruxelles, at toget skal være billigere end flyet
  • Fremtiden tilhører højhastighedstoget. Forestil dig, at falde i søvn i København og vågne i Paris, hvor resten af Europas storbyer ligger åben for dig. Det er et politisk ansvar og en løsning vi skal levere til europæerne.
  • Interrail giver danske og europæiske unge en fantastisk frihed til at udforske Europas afkroge på en bæredygtig måde. Den mulighed skal vi udbrede til alle unge uafhængigt af deres indkomst og det gør vi ved at halvere prisen på alle interrailbilletter.
  • Der er alt for bøvlet at købe billetter til internationale togrejser. Derfor vil Enhedslisten skabe et nyt samlet billetsystem, med priser og ruter for alle internationale togforbindelser i EU. Tænk på det som et Momondo for togbilletter.

Læs udspillet her