EL om kvotekongesag: DF må være i fuld narkose, når de accepterer den behandling

Enhedslistens demokratiordfører, Maria Reumert Gjerding, siger:

“Esben Lunde har talt usandt over for Folketinget, har tilbageholdt oplysninger og har tydeligvis holdt hånden under en lille gruppe stenrige kvotekonger. Esben Lunde har i det hele taget nægtet at gøre som et flertal i Folketinget har bedt ham om. Det hører ingen steder hjemme i et demokrati. Dansk Folkeparti må have lagt sig selv i fuld narkose for at kunne acceptere det her. For den behandling, som ministeren har udsat dem og resten af Folketinget for, burde være langt over smertegrænsen”.

“Han har udvist den største respektløshed over for demokratiet, og det er ufatteligt, at Dansk Folkeparti ikke tager det mere alvorligt og lader ministeren slippe af sted med det her. Dansk Folkeparti har selv braget løs om, hvor utroværdig ministeren er. Det er utroligt tyndt, at Dansk Folkeparti vil acceptere at blive løjet for og ført bag lyset, hvis bare den ansvarlige minister siger undskyld bagefter”.

“Ligesom i sagen om landbrugspakken forsvarer Venstre en lille gruppes snævre økonomiske interesser på bekostning af miljøet og resten af erhvervet. Kvotekongernes monopol betyder, at der ikke er plads til de små fiskere, samtidig med at havne langs de danske kyster, der kunne byde på liv og arbejdspladser, ligger øde hen. Det er en ualmindelig trist udvikling, og det er afgørende , at regeringen holder op med at stille sig i vejen, når et flertal i Folketinget forsøger at vende den udvikling”.