Enhedslisten: Lyt til vismændenes kritik af finansministeriets regnemaskine

I Det økonomiske råds forårsrapport retter vismændene en hård kritik af finansministeriets regnemodeller, som de beskylder for at se bort fra de positive samfundsøkonomiske effekter af offentligt forbrug og investeringer.  Dermed stiller vismændene sig på linje med den kritik, som Enhedslisten gennem mange år har rejst af finansministeriets måde at beregne effekterne af den økonomiske politik.

Enhedslisten kalder nu finansministeren i samråd om, hvordan han vil sikre, at der kommer balance i finansministeriets regnemodeller.

Enhedslistens finansordfører Pelle Dragsted siger:

• Det er et kæmpe gennembrud for vores årelange kritik af finansministeriets regnemodeller, at de økonomiske vismænd nu giver os ret i, at det er afgørende at indregne dynamiske effekter af fx børnepasning, sundhedsvæsen eller uddannelse, når man beregner effekterne af den økonomiske politik.
  • Det er en meget kras kritik. Vismændene siger faktisk lige ud, at med den nuværende regnemodel, tager vi som politikere beslutning ud fra en ”ubalanceret vurdering”. Ubalancen skyldes, at man i dag indregner eventuelle dynamiske effekter af skatte-reduktioner, men ikke indregner de negative dynamiske effekter, der kan følge af at skære i velfærden for at få råd til de samme skattelettelser.
  • I et land som Danmark, hvor vores velstand i meget høj grad er skabt på ryggen af et stærkt velfærdssamfund, nytter det jo ikke noget, at offentligt forbrug på fx uddannelse, børnehaver eller hospitaler bare regnes som en udgift. Det er jo oplagt, at disse investeringer er med til at danne grundlag for velstandsskabelsen.
  • Jeg vil nu på baggrund af vismandsrapporten indkalde finansministeren i samråd for at afklare, hvad regeringen vil gøre for at sikre, at vi fremover får et bedre beslutningsgrundlag for den økonomiske politik, der indregner de positive økonomiske effekter af investeringer i vores velfærd.