Sundhedsminister i samråd om produktivitetskrav på hospitalerne

Enhedslisten kalder nu sundhedsministeren i samråd om den seneste kritik fra en lang række overlæger, oversygeplejersker og andre faglige ledere fra Rigshospitalet, en lang række andre hospitaler i hovedstadsområdet, Aalborg Universitetshospital og nu også Aarhus Universitetshospital.

Enhedslistens sundhedsordfører, Stine Brix:

• Det er en kraftig og enslydende kritik fra læger og sygeplejersker om, at patientsikkerheden er truet på grund af kontante krav om effektivisering.
  • Det er et landsdækkende problem, som sundhedsministeren har ansvaret for. Det er regeringen, som har insisteret på, at personalet på sygehusene skal løbe endnu stærkere til næste år.
  • Jeg håber, at det opråb, som nu kommer fra en lang række af de læger og sygeplejersker, kan få ministeren på andre tanker, og at hun vil droppe kravet om, at tempoet på hospitalerne endnu engang skal sættes i vejret.

Samrådsspørgsmål:

• Giver udtalelsen fra 80 klinikchefer, oversygeplejersker og andre faglige ledere på Rigshospitalet ministeren anledning til overvejelser om, hvorvidt det er hensigtsmæssigt for kvalitet, patientsikkerhed og arbejdsmiljø at fastholde et produktivitetskrav på to procent til sygehusene i 2018?
  • Giver udtalelsen fra Overlægerådet på Aalborg Universitetshospital samt støtte til brevet fra Rigshospitalet fra læger hospitalerne i Århus og Odense, Bispebjerg-Frederiksberg, Gentofte-Herlev samt Hvidovre-Amager anledning til refleksion om, at det ikke alene er et lokalt problem på Rigshospitalet eller i Region Hovedstaden, men snarere et landsdækkende problem, at patientsikkerhed og arbejdsmiljø lider under fortsatte effektiviseringskrav.