Aftale om frivilligt ulønnet arbejde åbner for misbrug

Enhedslisten mener, at aftalen om frivilligt ulønnet arbejde åbner for misbrug og er lodret modstander af finansieringen.

Enhedslistens arbejdsmarkedsordfører, Finn Sørensen, siger:

• Dagpenge- og efterlønsmodtagere kan allerede i dag udføre al den frivillige aktivitet de vil. Derfor er der som udgangspunkt ikke brug for at øge timetallet ved frivilligt ulønnet arbejde. Det er nemlig noget helt andet. Frivilligt ulønnet arbejde er jobs der ellers burde være udbudt som ordinært arbejde. I forvejen er der et voksende pres i samfundet, hvor ordinære jobs erstattes af frivillig, gratis arbejdskraft. Vi frygter at aftalen vil føre til mere af det.
  • Hvis man endelig vil øget timetallet, hvor dagpengeforsikrede og efterlønner kan arbejde gratis i stillinger som ellers burde udbydes som lønarbejde, så skal der i hvert fald være nogle klare værnsregler, som forhindrer misbrug. Det finder vi ikke i aftalen. Tværtimod. Nu åbnes der op for, at man også kan arbejde gratis i foreninger, der har samarbejde med private virksomheder. Så begynder det at skride for alvor.
  • Det er helt forkasteligt, at finansiere aftalen ved at skære i puljen til jobrotation. Jobrotation er et rigtigt godt redskab til at uddanne fastansatte, og give ledige en chance på arbejdsmarkedet. Budskabet til de ledige i denne aftale er jo i realiteten følgende: Vi vil ikke bruge penge på at opkvalificere dig og dine tidligere kolleger, men du kan få lov til at arbejde gratis i flere timer.