Grønt lys til kampfly er absurd og hasarderet

Torsdag har et flertal i Folketinget givet det formelle grønne lys til at påbegynde indkøbet af 27 nye F-35-kampfly til en samlet indkøbspris af 16,37 milliarder kroner. Det er ekstremt useriøst, at man har taget beslutningen om at påbegynde indkøbet af 27 kampfly.

Eva Flyvholm, forsvarsordfører for Enhedslisten:

• I Enhedslisten har vi i årevis kæmpet for at få stoppet det skandaløse kampflykøb. Det er helt vanvittigt at skrive under på kampflykontrakterne. Både den danske og den amerikanske rigsrevision har kritiseret, at økonomien slet ikke hænger sammen, og det kan give en kæmpe ekstraregning til skatteyderne.
  • Der er lige nu nogle politikere, som gør klar til at tage bind for øjnene og fatte kuglepen og blanco-checks for at få nye kampfly. Koste hvad det vil.
  • De politikere, der vil have kampflyene, bør som et minimum sikre sig, at økonomien er i orden, før de skriver under. Lige nu er Claus Hjort ved at skrive kontrakt på hele det enorme kampflykøb. Det er ikke bare en forkert prioritering. Det er også at gamble voldsomt med skatteborgernes penge. De kampflyglade partier ville gøre klogere i at dele købet op i mindre portioner, så vi ikke sidder uhjælpeligt fast i milliardfælden, hvis projektet kører af sporet.
  • Det er absurd, at man laver danmarkshistoriens største indkøb på denne hasarderede måde, og som det ser ud lige nu, er der ikke nogen reelle muligheder for at stoppe indkøbet.
  • Vi aner heller ikke, om de nye kampfly kan placeres på Flyvestation Skrydstrup. Det skal først undersøges, om flyene larmer for meget i forhold til flyvestationens naboer. I værste fald, bliver regningen for kampflyene langt større end forventet, og her er der tale om en kæmpe ekstra milliardregning, og de er ærligt talt rigeligt dyre i forvejen. Det er ikke en fair måde at vedtage beslutninger på.