— Arbejdsmarked, Kommuner og regioner

Enhedslistens kommunalpolitikere: Velfærdens helte fortjener en aftale

• Vi er tæt på en storkonflikt, fordi regeringen og KL’s forhandlere opfører sig helt urimeligt. De sidder med korslagte arme og nægter at imødekomme beskedne og rimelige krav fra velfærdens vigtigste hjælpere. Vores offentligt ansatte yder borgerne, børnene, de ældre, de syge og alle os andre en samfundsnødvendig hjælp hver eneste dag. Derfor fortjener de også rimelige løn- og arbejdsvilkår.
  • Hvor svært kan det være at give lærerne en arbejdstidsaftale og skrive en eksisterende frokostpause ind i overenskomsten. Danmark er ude af krisen, og der er er råd til at de offentligt ansatte får en reallønsudvikling efter de mange magre år. Det er også på tide, at der bliver gjort noget ved ligeløn, og de lavtlønnede får et løft.
  • Ansvaret for en storkonflikt er alene på arbejdsgiversiden. Vi vil gerne som en del af arbejdsgiversiden opfordre KL og regeringen til at komme positivt til forhandlingsbordet og finde en løsning, som sikrer ordentlige vilkår for de offentligt ansatte og dermed bedre velfærd for os alle.

Jesper Kiel, medlem af KL’s bestyrelse, på vegne af Enhedslistens kommunalpolitikere