— Arbejdsmarked, Ligestilling, køn og seksualitet, Velfærd

Enhedslisten: Endelig slår vi en revne i den urimelige uligeløn

Trepartsaftalen er begyndelsen på et opgør med uligeløn i den offentlige sektor. Med aftalen hæves lønnen for nogle af de især kvindedominerede fag, der i årtier har været lønnet alt, alt for lavt. Det har vi i Enhedslisten kæmpet for i over et årti.

Dagens aftale er et vigtigt skridt, men vi er slet ikke i mål. Nu skal vi finde ud af, hvordan vi tager de næste skridt. For der er stadig et politisk ansvar for at få rettet op på den urimelige uligeløn.

Rosa Lund, Enhedslistens ligestillingsordfører, siger:

• Aftalen i dag er begyndelsen på et opgør med uligeløn i den offentlige sektor. Lønnen bliver hævet for nogle af de især kvindedominerede fag, der i årtier har været lønnet alt, alt for lavt. Det har vi i Enhedslisten kæmpet for i over et årti.
  • Trepartsaftalen løser desværre ikke uligelønnen i det offentlige. Fagforeningerne har kæmpet hårdt for at sikre det bedste resultat til deres medlemmer og har bl.a. sikret, at lønstigningerne skal være fuldt indfaset allerede i 2026. Det er en vigtig sejr. Desværre har de måtte forhandle inden for nogle alt for snævre rammer og med for få penge til at sikre et egentligt opgør med uligelønnen i det offentlige. Samtidig stilles der alt for mange urimelige modkrav til de ansatte, der i forvejen løber så hurtigt, de kan.
  • Det er også grotesk, at kommunerne og regionerne selv skal finde pengene gennem besparelser. Det løser næppe personalemanglen, at nogle medarbejdere skal fyres for, at andre kan få et lønløft. Pengene burde komme fra Christiansborg, som også har ansvaret for uligelønnen, der skyldes lønhierarkiet fra Tjenestemandsreformen af 1969. Vi er nået et vigtigt skridt med dagens aftale, men vi er slet ikke i mål. Nu skal vi finde ud af, hvordan vi tager det næste.