— Uddannelse og forskning
Øget konkurrence om gymnasieeleverne er ikke løsningen
Regeringens forslag til ændring af fordelingsreglerne på landets gymnasier løser ikke problemerne med den øgede sociale og etniske skævvridning af elevsammensætningen på gymnasierne. Med forslaget om, at hvert eneste af landets gymnasier nu skal kunne etablere sig som profilgymnasium og selv fastlægge kriterier for hvilke elever, de vil optage, lægger undervisningsministeren op til en øget indbyrdes konkurrence mellem gymnasierne om eleverne, mener Enhedslistens undervisningsordfører, Jakob Sølvhøj. Han beklager samtidig, at ministeren nu åbner for lokale fordelingsregler, der skal give de enkelte gymnasier adgang til i højere grad selv at bestemme, hvilke elever de optager. Enhedslisten peger i stedet på at regulere optaget gennem indførelse af regionalt fastlagte skoledistrikter.
Jakob Sølvhøj udtaler:
– Når den sociale og etniske skævvridning af elevsammensætningen på gymnasierne er vokset hastigt de seneste år, skyldes det i høj grad, at gymnasiernes økonomi reguleres efter antallet af elever. Det økonomiske taxametersystem har i flere områder af landet betydet, at gymnasierne konkurrerer om at tiltrække elever i stedet for at samarbejde om en hensigtsmæssigt fordeling.
– Med forslaget om, at alle gymnasier nu får mulighed for at oprette særlige profiler, risikerer vi en øget konkurrence gymnasierne imellem. Det er mildest talt ikke det, der er brug for. Tværtimod burde der sættes en stopper for konkurrencen om eleverne.
– Det er meget beklageligt, at undervisningsministeren nu åbner for at ændre lokale fordelingsregler alene på baggrund af antallet af elever af udenlandsk oprindelse. Frem for at øge det enkelte gymnasiums ret til selv at bestemme, hvem de optager, kunne det være en løsning at regulere optaget gennem regionalt fastlagte skoledistrikter, der udformes, så de rummer både villakvarterer og belastede boligområder. Dermed vil der kunne sikres en ændret fordeling af gymnasieeleverne med afsæt i lokalområdernes socioøkonomiske forhold.