— Arbejdsmarked

Arbejdstilsynet anerkender ikke alle dødsulykker

Arbejdstilsynet mener ikke, at der er dokumentation for, at en 48-årig mand døde af de kvæstelser, som han pådrog sig, da han faldt fra otte meters højde ned i et betongulv. Førende hjerneekspert vurderer, at der er klar sammenhæng mellem arbejdsulykken og mandens død. Det fremgår af artikler i Fagbladet 9. marts 2018.

Enhedslistens arbejdsmiljøordfører, Christian Juhl, udtaler:

• Det er ganske grotesk, at Arbejdstilsynet, Arbejdsmarkedets Erhvervs Sikring (AES) og Politiet ikke arbejder bedre sammen ved dødsulykker og  alvorlige ulykker og dødsulykker. AES lægger inde med oplysninger om, at der er en direkte sammenhæng, og er i færd med at undersøge, om den afdøde skal have erstatning, samtidig med, at Arbejdstilsynet afviser at der er en sammenhæng mellem ulykke og dødsfald.
  • Arbejdstilsynet har ikke engang søgt at indhente viden om dødsfaldet. Det er ganske uacceptabelt. Vi er nødt til at få ministeren til at sikre håndfaste procedurer, så vi kan have en retvisende viden om arbejdsulykkernes omfang. Derfor har jeg sammen med Karsten Hønge fra SF kaldt beskæftigelsesministeren i samråd om denne sag.

Fagbladets artikel https://fagbladet3f.dk/artikel/taeller-ikke-som-doedsulykke