Skræmmende, at nødberedskab er dagligdag på hospitaler

Tal fra Dansk Sygeplejeråd viser, at mange afsnit på landets sygehuse må undtages fra en eventuel lockout, fordi bemandingen allerede er helt nede på niveau med nødberedskabet eller i fare for at blive lavere. Det får nu Enhedslisten til at kalde sundhedsministeren i samråd.

Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper, udtaler:

– Det er virkeligt skræmmende, at vores sundhedsvæsen mange steder til hverdag kører med noget, der minder om et nødberedskab. Det siger jo alt, når det ikke er muligt at tage så meget som én sygeplejerske ud af ligningen, før det reelt bliver uforsvarligt over for patienterne. Og det vidner også om et sundhedsvæsen, der kører på pumperne, når mange steder ikke kan stille et nødberedskab, fordi de til hverdag kun kan køre rundt med vikarer, og hvis sygeplejerskerne tager ekstravagter og pålægges overarbejde.

– Der er blevet skåret og skåret på vores sygehuse de sidste mange år, og det har mærkbare konsekvenser for patienterne. Og så har det ikke mindst konsekvenser for de ansatte, der løber rundt og må strække sig langt ud over det rimelige for at få tingene til at hænge sammen. Nu kan vi jo se, at det er kammet helt over.

– Jeg er oprigtigt bange for, at vi vil se flere og flere jordemødre, sygeplejersker og andre i sundhedsvæsenet sive til andre sektorer eller job, fordi de knækker nakken på de urimelige forhold på sygehusene. Og det vil med al sandsynlighed kun blive værre, hvis de ikke får en fair løn. Deres løn- og arbejdsvilkår er afgørende for vores alle sammens velfærd, og derfor vedrører en potentiel konflikt os alle.

– Jeg indkalder sundhedsministeren i samråd for at få svar på, hvor udbredte problemerne er, og ikke mindst på, hvad ministeren har tænkt sig at gøre ved det.