— Uddannelse og forskning

Erhvervsskoleaftalen ignorerer endnu en gang praktikpladskrisen

Den aftale om erhvervsskolerne, som regeringen og DF, Socialdemokratiet, Radikale og SF har indgået, afhjælper på ingen måde problemerne med alt for få praktikpladser for landets erhvervsskolelever, mener Enhedslistens undervisningsordfører, Jakob Sølvhøj. Og han har svært ved at se aftalen som ambitiøs.

Jakob Sølvhøj udtaler:

– Endnu en gang ignorerer regeringen og aftaleparterne praktikpladskrisen. Jeg forstår simpelthen ikke, at aftalepartierne ikke vil være med til at give en garanti til de 10.000 elever, der savner en praktikplads.

– Det siger noget om regeringen manglende handlekraft, når de kalder aftalens tiltag for ambitiøse. Aftalen indeholder mange punkter, men meget lidt indhold. Og det er helt uholdbart. For erhvervsskolerne har i den grad brug for løsninger på de problemer, de står med hver dag – nedslidte bygninger og utidssvarende udstyr.

– Det er rigtig ærgerligt, at aftaleparterne ikke vil fjerne karakterkravet på 2, som de selv har indført. Det udelukker rigtig mange unge fra at komme ind på en erhvervsuddannelse.