— Skat og finans

Regeringen og DF tager fra velfærd og de mest udsatte

Regeringen og Dansk Folkeparti har netop lavet en aftale om finansloven for 2019. Den efterlader alt for lidt til velfærd. Og så er det de mest udsatte, som får regningen for at løfte folkepensionisterne ud af finansieringen af satspuljen. Det siger Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper.

Pernille Skipper siger:

• Vi er helt enige i, at folkepensionister ikke skal betale for sociale indsatser til de mest udsatte i landet. Over årene har det betydet, at folkepensionen er blevet udhulet med flere tusinde kroner. Enhedslisten har som det eneste parti konsekvent sagt nej til den helt urimelige finansiering. Men det kan da heller ikke være de mest udsatte, som fremover skal have regningen for at rette fejlen.
  • Den her bytteleg må stoppe. Folkepensionister skal ikke betale for indsats for hjemløse og socialt udsatte. Hjemløse, mennesker i prostitution eller udsatte børn skal da heller ikke betale til pensionisterne. Her kommer pengene altså til at mangle. Hvad med at sende regningen til dem, der har mest og som har fået sænket skatten igen og igen?
  • Finansloven afsætter alt for lidt til velfærden. Hvert år mangler der penge til at dække, at der kommer flere børn og flere ældre. Derfor bliver velfærden udhulet år for år, og derfor mangler der pædagoger, når vi afleverer børnene, og sygeplejerskerne på sygehusene har så travlt, at det bliver utrygt. Regeringen og Dansk Folkeparti praler af deres store indsats for velfærden, men har igen ikke formået at sætte penge nok af til at undgå flere forringelser. Det er til at blive skør af.