— Erhverv

Enhedslisten: Afskaffelse af lukkelov vil ramme ansatte og lokalsamfund

Dårligere vilkår for butiksansatte og mere butiksdød i landdistrikter og lokalsamfund. Det vil blive resultatet af regeringens planer om at afskaffe lukkeloven. Sådan lyder det fra Enhedslistens økonomi- og erhvervsordfører Pelle Dragsted.

– Regeringens overraskelsesangreb på lukkeloven er det dårligt nyt for de butiksansatte. Endnu mere skæve arbejdstider og mindre tid med familien vil blive resultatet for rigtig mange mennesker. I forvejen har butiksansatte ofte dårlige arbejdsvilkår og lave lønninger. Så der er ikke ligefrem en nytårsgave regeringen kommer med.

– Men afskaffelsen af lukkeloven vil også være et hårdt salg mod landdistrikter og lokalsamfund. De små lokale butikker vil have svært ved at overleve, hvis de store indkøbscentre og discountbutikker altid er åbne. Det vil føre til endnu mere butiksdød og dræn af landsbyerne for lokale arbejdspladser. Og borgerne – ikke mindst de ældre – vil få længere til indkøbsmulighederne.

– Men det her rejser jo spørgsmålet om, hvad det egentlig er for et samfund, vi vil have? Jeg synes, vi har brug for at komme ned i gear, og ikke hele tiden skrue op for tempoet. Det er OK, at der er dage, hvor vi kan holde fri. Både fra arbejde og indkøb. Så vi kan slappe af, være sammen med familien eller hvad de nu ønsker. Det mener jeg faktisk har stor værdi.