— Forsvar og internationalt

Enhedslisten vil have ministre til at redegøre for danske våbendele til saudi-arabiske bombefly

Enhedslisten har i dag kl. 14 både forsvarsministeren og udenrigsministeren i samråd om suspendering af eksport og salg af våben til Saudi-Arabien. Partiets udenrigsordfører, Eva Flyvholm, vil sikre, at suspenderingen rammer bredt nok, og at der ikke må leveres danske dele til Saudi-Arabiens kommende bombefly.

– Stop for eksport af våben til Saudi-Arabien var et vigtigt skridt, men der er stadig uvished om, hvad det præcis indebærer. Jeg er selvfølgelig interesseret i, at Danmark går så lang som overhovedet muligt, for at forhindre alle former for salg af våben til Saudi-Arabien. Og at vi også udelukker Emiraterne og Egypten, der er medskyldige i bombningerne af civile i den katastrofale krig i Yemen.

– Den danske våbenindustri lægger i stor stil an til at levere dele til det nye F-35 kampfly, der laves af amerikanske Lockheed Martin. Der er forventning om, at Saudi-Arabien også vil købe F-35. Det er jo helt åbenlyst, at vi også skal få lukket ned for den risiko. Det er i mine øjne uacceptabelt, hvis danske virksomheder fortsat kan levere våbendele til amerikanerne eller andre, som sælger videre til Saudi- Arabien.

Læs samrådsspørgsmålet her