— Forsvar og internationalt

EL kalder udenrigsminister i samråd om krigsudredning

Det fremgår af konklusioner i den netop fremlagte krigsudredning, at der blev tilbageholdt oplysninger og fordrejet sandheder i Folketinget op til Irak-krigen. Det understreger, ifølge Enhedslistens udenrigsordfører, Eva Flyvholm, behovet for en kommissionsundersøgelse, der vil gøre det muligt at indkalde vidner og placere et juridisk ansvar. Hun indkalder nu udenrigsministeren i samråd.

Eva Flyvholm udtaler:

– Det står nu helt tydeligt, at Fogh-regeringen tilbageholdte oplysninger op til Irak-krigen, og at sandheden blev fordrejet overfor Folketinget. Det er en alvorlig skandale og skal undersøges til bunds. Derfor skal vi have en kommissionsundersøgelse, der kan indkalde vidner og stille de ansvarlige til ansvar.

– Forskerne peger på, at Danmarks krige mest af alt har handlet om at følge USA, og at der er noget systematisk galt med de politiske beslutningsprocesser. Det er bestemt et billede jeg kan genkende, og det er jo åbenlyst katastrofalt, fordi krigene ikke alene har kostet mange danske soldater livet, men også titusinder af civile.

– Jeg kalder nu udenrigsministeren i samråd om krigsudredningen, og de anbefalinger forskerne giver. Det er helt uacceptabelt, at regeringen har nedlagt Irak-kommissionen og nu også afviser at se på anbefalingerne fra deres egen krigsudredning. Det er mangel på respekt for menneskeliv og vores demokrati.