Enhedslisten foreslår 600 ekstra ansatte til at inddrive skattegæld

Rigsrevisionen advarer nu om nye fejl i Skat, når det handler om at inddrive den milliardstore gæld, som statskassen har til gode. Det skriver Berlingske i dag. Derfor foreslår Enhedslisten på baggrund af dialog med Dansk Told & Skatteforbund, at der oprettes 600 ekstra stillinger til at inddrive gælden.

Rune Lund, skatteordfører for Enhedslisten, siger:

• Skatteministeriet og Karsten Lauritzen har konsekvent gennem flere måneder afvist den dystre vurdering af situationen, som Rigsrevisionen er kommet med. Der er derfor virkelig grund til at være bekymret nu, når Rigsrevisionens svar er at skrue op for kritikken frem for at stikke piben ind.
  • Vi kan ikke længere gå og vente på, at IT-systemerne måske kommer til at virke. Vi bør her og nu gå i gang med at ansætte 600 ekstra årsværk til inddrivelsen, så vi er sikre på, at der kommer penge i kassen, indtil IT-systemerne forhåbentlig kommer op at køre. Vi spiller hasard med fællesskabets penge, hvis ikke der handles nu.
  • Det er aldeles grotesk, at milliarder af kroner går til spilde og ikke bliver inddrevet, mens børnehaver og hospitaler skal vende hver en krone for at få økonomien til at hænge sammen. Vi skal ansætte flere folk til inddrivelsen, fordi vi ganske enkelt ikke har råd til at lade være.