— Erhverv

Hvidvask-aftale tager ikke fat om problemets rod

Der er en række gode elementer i dagens aftale om styrket indsats mod finansiel kriminalitet. Men aftalen tager ikke fat om problemernes rod. Sådan lyder reaktionen fra Enhedslistens erhvervsordfører Pelle Dragsted, efter at have læst den aftale som er indgået i den finansielle forligskreds.

• Enhedslisten har desværre været udelukket fra forhandlingerne, da Liberal Alliance har blokeret for vores deltagelse i den finansielle forligskreds. Det er vi kede af, og det har desværre også sat sit præg på resultatet. Der har ikke været den tilstrækkelige vilje til at tage fat om nældens rod.
  • Det er positivt, at en række af de forslag som Enhedslisten fremlagde i vores finanssektorudspil kort før jul har fundet vej ind i aftalen. Det gælder fx indførsel af karensregler for jobskifte mellem finans-myndighederne og bankerne, og skærpelse af straf for at afgive urigtige oplysninger til finanstilsynet.
  • Men problemerne med den samfundsskadelige adfærd i vores finanssektor skyldes grundlæggende den enorme koncentration der er sket, hvor få finansielle supermarkeder fuldstændig dominerer markedet med stadig mere komplekse og spekulative forretningsmodeller, og reelt er umulige at røre. Den udfordring tager dagens aftale slet ikke fat på.
  • I Enhedslisten vil vi arbejde benhårdt videre for grundlæggende struktur-reformer i vores finanssektor, der splitter de største finanshuse op i mindre enheder, beskytter borgerne mod urimelige gebyrer og skaber offentlige og demokratiske bankalternativer, så storbankerne får reel konkurrence.