EL: En god dag for lejere, en dårlig dag for boligspekulanter

Enhedslisten er netop gået med i en ny aftale om en stramning af boligudlejningsloven. Det glæder Enhedslistens forhandler, Rosa Lund.

Rosa Lund udtaler:

• Jeg er glad for, at vi nu har en aftale, som griber ind mod skruppelløse spekulanters udnyttelse af lejerne. I går var en god dag for Blackstone og en dårlig dag for lejerne. I dag er det lige omvendt. Vi gør det mindre attraktivt at være boligspekulant og mere attraktivt at bo til leje. Blandt andet med en karensperiode for huslejestigninger i forbindelse med renoveringer, højere krav til energirenoveringer og styrkede huslejenævn, som vil give lejerne meget bedre rettigheder, end de har i dag.
  • Det er ikke nogen hemmelighed, at vi i Enhedslisten ønskede at gå meget længere for at beskytte vores lejere mod grådige boligspekulanter. Men det var det her, vi kunne blive enige om. Vi må være ærlige og sige, at med den her aftale kommer vi ikke til at smide kapitalfonde som Blackstone ud af vores byer. Men vi kommer et godt stykke for at undgå de voldsomme huslejestigninger og den chikane mod lejere, vi har oplevet. Det er noget, vi I Enhedslisten har kæmpet for i flere år. Jeg har mødt utallige lejere, som er blevet chikaneret af Blackstone og fået hævet deres husleje til det ubetalelige. Det er så vigtigt for mig, at vi nu hjælper de mennesker.
  • Helt ærligt, så havde gerne set, at Radikale Venstre også stod her, og vi sammen kunne præsentere et markant og effektivt indgreb over for de spekulanter, der presser mennesker ud af vores byer. Men De Radikale valgte jo højrefløjen til. Derfor er jeg virkelig glad for, at det alligevel det lykkedes at samle et andet flertal af partier, der er villige til at bøje sig for at nå hinanden, så vi kunne få en aftale.