— Børn og unge, Velfærd

EL: Børn må ikke presses for tidligt i dagtilbud eller skole

Når daginstitutioner og skoler åbner efter påske, er det helt afgørende, at familier ikke presses til at sende børn for tidligt hjemmefra. I de netop offentliggjorte retningslinjer fra sundhedsmyndighederne står der, at man som udgangspunkt godt kan komme i daginstitution eller skole, selv om der er personer i familien, som er i særlig risiko, og når undervisningsministeren samtidig melder ud, at der skal registreres fravær i skolerne, frygter Enhedslistens børne- og undervisningsordfører, Jakob Sølvhøj, at familier kan opleve et pres for at aflevere børnene, selv om de er stærkt utrygge ved det.

Jakob Sølvhøj udtaler:

• Det er helt afgørende, at vi gør alt, hvad vi kan for at begrænse smitterisikoen for særligt sårbare børn og voksne, når dagtilbud og skoler åbner igen. Derfor må der ikke skabes et forventningspres på familierne om, at de skal sende børn af sted, hvis de er bekymrede for, om børnene bærer smitte hjem til sårbare familiemedlemmer.
  • Det sender et helt forkert signal til familierne, hvis der meldes ud til skolerne, at de skal registrere fravær, som de plejer. Det giver ingen mening i den nuværende situation.
  • Tilsvarende bør det være indlysende, at der ikke lægges pres på ansatte, der bor sammen med helbredsmæssigt sårbare familiemedlemmer. Hverken børn eller voksne skal udsættes for unødig smitterisiko, når daginstitutionerne og skolerne åbner igen efter påske.